در مطلب قبل با عنوان برندسازی چگونه آغاز میشود؟ به برخی از مراحل برندسازی اشاره کردیم ، ابتدا آن را مطالعه نمایید.
در ادامه به دیگر مراحل برندسازی میپردازیم:
برند خود را مانند یک شخص تعریف کنید
هنگامیکه اطلاعات مشتریان را جمعآوری کردید، تلاش کنید برند خود را بهعنوان یک فرد تعریف کنید. اگر شرکت شما یک فرد باشد، چه نوع شخصی است؟ مرد یا زن؟ پیر یا جوان؟ کدام نوع لباس را انتخاب میکند؟ چطور صحبت میکند؟
آیا شما خوشحال خواهید شد که آن را ببینید اگر بهعنوان یک غریبه به شما نزدیک شود؟ غذاها و فیلمهای موردعلاقه آن چیست؟ چه لحنی از صدا برای این مخاطب مناسب خواهد بود؟ کدام نوع زبان بیشترین تأثیر را خواهد داشت؟ چه تصاویری توجه آنها را به خود جلب میکند؟ پاسخ به این سؤالات ممکن است هرگز برای مشتریان مطرح نشود، اما این سؤالات به شما کمک میکند تا بهتر و دقیقتر برندینگ یا برندسازی کنید.
یک داستان برند و پیام بسازید
هنگام برندینگ، به طور دقیق بگویید که شما چه کسی هستید؟ از صدایی (لحن) که برای برند خود انتخاب کردهاید استفاده کنید. پیام شما باید کاملاً با برند شما همراه باشد و به صورت مداوم منتقل شود. این بخش از فرایند برند سازی فراتر از لوگو و شعار شما میباشد و جنبههای کلیدی را تعریف میکند:
• تو کی هستی؟
• چه چیزی ارائه میدهی؟
• چرا مردم باید به تو توجه کنند؟
یک داستان تجاری فرصتی برای برقراری ارتباط در سطح انسانی است و با مصرفکنندگان خود ارتباط عاطفی مستقیمی برقرار میکند. این بدان معنی است که زبانی که شما استفاده میکنید باید احساسی و قابل درک باشد. آن را ساده و واضح بیان کنید. در هنگام ایجاد یک داستان برند، آنچه محصول شما میتواند انجام دهد را بیان نکنید بلکه چرا برای مشتری مهم است را بگویید.
لوگو (logo) و شعار (tagline) تجاری ایجاد کنید
وقتی در مورد چگونگی ساختن یک برند فکر میکنید، احتمالاً تصاویر اولین چیزی است که به ذهنتان میآید. در این مرحله ممکن است کمی نیاز به خلاقیت داشته باشید.
لوگو در همه مواردی که مربوط به شغل شما است ظاهر خواهد شد و به هویت شما، کارت تلفن و به رسمیت شناختن وعدههای شما تبدیل خواهد شد. بنابراین باید برای ایجاد چیزی استثنایی برای تقویت هویت بصری کسب و کار خودتان، زمان و پول خرج کنید.
آیا در برندینگ کسب و کارتان نیاز به کمک دارید؟ از یک طراح حرفهای یا آژانس تبلیغاتی برای طراحی لوگو و هویت برندتان مشاوره بگیرید تا به شما در برجسته کردن برند کمک کند. تخصص آنها به شما اطمینان میدهد که یک برند بینظیر و منحصربهفرد برای کسب و کار خود به دست آورید. یک طراح همچنین میتواند دستورالعملهای برند را تهیه کند تا با برنامههای آینده شما از نظر لوگو و پالت رنگی یا فونت سازگاری داشته باشد. یک راهنمای سبک برندینگ قوی موارد زیر را شامل میشود:
• اندازه و نحوه قرار دادن لوگو
• پالت رنگ
• تایپوگرافی و فونت
• نمادنگاری
• عکس/سبک تصویر
• عناصر وب
برند خود را در هر جنبهای از کسب و کار خود ادغام کنید
برند شما باید در هر آنچه مشتریتان قادر به دیدن، خواندن و شنیدن است قابل مشاهده و انعکاس باشد. برای مثال اگر مشتری وارد مطبتان شود یا مشتری وارد فروشگاه شما شود، نام برندتان باید در محیط نمایش داده شود. هر چیزی که ملموس باشد – از کارت ویزیت گرفته تا تبلیغات، بستهبندی محصول – نیاز به لوگوی برند شما دارد.
در هر پلتفرم دیجیتال، اطمینان حاصل کنید که برندتان در همه جا یکسان است. از راهنمای سبک برند خود برای ایجاد سازگاری با تصاویری مانند استفاده از رنگ و لوگو، فونت، عکاسی و غیره استفاده کنید.
وبسایت مهمترین ابزار برای بازاریابی برند شما است. وقتی وبسایت خود را طراحی میکنید: صدا (لحن)، پیام و شخصیت خود را در محتوا وارد کنید. همچنین در رسانههای اجتماعی نیز باید این قوانین را رعایت کنید.
ویدیو را فراموش نکنید! یوتیوب(YouTube)، فیسبوک (Facebook)، اینستاگرام (Instagram) و تلگرام همه سیستم عاملهایی هستند که باید با صدای برند و شخصیت منحصربهفرد شما محتوا را اجرا کنند.
برای کسانی که به پادکست علاقه دارند، به موضوعی پایبند باشید که از پیام، ارزش و صدای برند شما پشتیبانی کند.
با برند خود به همهچیزهایی که میخواهید برسید
برند شما باید بخش بزرگی از همهچیز شما باشد و با زندگی شما عجین شود. این نهتنها باید در لباسهای شما بلکه در هر کاری که با دوستان و همکاران کسبوکار خود انجام میدهید، بروز کند درواقع شما (و کارمندان خود) بهترین طرفداران بازاریابی برند خود هستید.
هیچ کس برند شما را بهتر از خودتان نمیداند، بنابراین گسترش این کلمه بر عهده شماست. هنگام استخدام کارمندان، اطمینان حاصل کنید که آنها فرهنگی متناسب با رسالت، چشمانداز و ارزشهای برند شما دارند. کارمندان را تشویق کنید تا یک برند شخصی ایجاد کنند که با فرایند برندگذاری شرکت شما همسو باشد و این باعث تقویت هر چه بیشتر میشود.
مشتریان وفادار خود را ترغیب کنید که نظرات را ارسال کنند یا مطالب خود را به اشتراک بگذارند.
مشتریان را از برند خود آگاه کنید
بعد از اینکه درک کردید برندینگ چیست میتوانید با استفاده از تکنیکهای متفاوت بازاریابی، آگاهی به برند را گسترش دهید.
تکنیک های متفاوت این بخش را در مطلب آگاه سازی برند مطالعه نمایید.
و اما …
شاید برندینگ یا برندسازی و توسعه آن کار دشواری به نظر برسد اما ازآنجاییکه برند سازی منجر به جایگاهیابی مناسب محصول شما در بازار و حفظ مشتریانتان میشود، ارزش وقت و هزینه صرف شده را خواهد داشت. برند شما باید متناسب با ویژگی بازار هدفتان و نشاندهنده هویت کسبوکارتان باشد و شما را همانگونه که میخواهید به دیگران نشان دهد.
پیام بگذارید