چگونه برند سازی کنید؟
برندسازی یک فرآیند پیچیده است که نیاز به برنامهریزی دقیق و رویکرد حساب شده دارد. هنگام ساختن یک برند قدرتمند چیزهای زیادی باید در نظر بگیرید که به برخی از آنها در زیر اشاره کردیم:
ابتدا بازار هدف خود را مشخص کنید
ابتدا در مورد شناخت مشتریان هدف خود فکر کنید و آنها را درک کنید. برای برقراری ارتباط موثر، باید عناصر مؤثر بر مشتریان هدف خود را شناسایی کرده و روی اعمال نفوذ آنها تمرکز کنید. به همین دلیل، پیام و تصویر شما باید برای بخش خاصی از جامعه منحصربهفرد باشد. تلاش برای جذب همه افراد کار بیهودهای است.
با یک یا دو گروه از مشتریان کلیدی شروع کنید و بهآرامی ازآنجا رشد کنید. در مورد این گروهها منتقدانه فکر کنید، آنها چه کسانی هستند؟ چه نیازی دارند؟ چه میخواهند؟ چگونه عمل میکنند؟ آنها چه دوست دارند؟ چه چیزی باعث ایجاد انگیزه و جذب آنها میشود؟ و چگونه میخواهید با آنها صحبت کنید؟
مخاطب مورد نظر خود را تعیین کنید
پایه و اساس ایجاد برندینگ تعیین مخاطب مورد نظر است که روی آن تمرکز خواهید کرد. شما نمیتوانید همه را خوشحال کنید، بنابراین یاد بگیرید که بهترین برند سازی ممکن را برای مجموعه خاصی از کاربران ایجاد کنید. سعی نکنید همه را خوشحال کنید. این غیرممکن است. نگران نباشید؛ خودتان باشید؛ حتی اگر این بدان معنا باشد که چیزهایی را بگویید که هیچکس دیگری نخواهد گفت. به یاد داشته باشید، کار شما کسب رضایت همه نیست. شما در کسبوکاری هستید که باید آن را توسعه دهید، نه اینکه همه را خوشنود کنید.
هنگام برندینگ، این نکته را به خاطر بسپارید که دقیقاً به چه کسی میخواهید برسید. رسالت و پیام خود را متناسب با نیازهای دقیق آنها تنظیم کنید. رفتارهای دقیق و سبک زندگی مصرفکنندگان خود را بفهمید.
در برندینگ باید هدف داشته باشید و ارزش خلق کنید
هدف پشت برند خود را کشف کنید. هر برند موفق پشت سر خود هدف قدرتمندی دارد. چهار سؤال وجود دارد که باید هنگام تعیین هدف از برند خود بپرسید:
• چرا وجود دارید؟
• چه چیزی شما را متمایز میکند؟
• چه مشکلی را حل میکنید؟
• چرا مردم باید مراقبت کنند؟
شما از این ایدهها برای آگاهی از برند خود، از طریق شعار (tagline)، نام، صدا، پیام، داستانها، تصاویر و موارد دیگر استفاده خواهید کرد.
مطالعات نشان میدهد که ۵۰٪ از مصرفکنندگان در سراسر جهان میگویند که در حال حاضر براساس ارزش و تأثیر نام برند یک شرکت خریداری میکنند. بنابراین باید بسیار تلاش کنید تا بتوانید برندینگ خود را از دیگران متمایز کنید.
سیمون سینک (Simon Sinek) متخصص رهبری، الگوی تأثیرگذاری را با نام «دایره طلایی» بیان کرده است که میتواند در شناسایی هدف پشت هر کاری در کسب و کار یا زندگی کمک کند. ۳ قسمت از دایره طلایی به صورت زیر تعریف میشوند:
• چه چیزی (What): محصولات یا خدماتی که به مشتریان خود ارائه میدهید
• چگونه (How): چیزهایی که شما را از رقابت متمایز میکند
• چرا (Why): دلیل اشتیاق و دلیل وجود شما
به طور کلی شما باید به آنچه انجام میدهید، ارزش ایجاد کنید. لازم نیست شرکت اپل باشید تا محصول شگفتانگیزی تولید کنید. برای خلق ارزش ابتدا این سؤالات را از خود بپرسید:
• چه چیزی محصولات، خدمات و شرکت شما را از رقبا متمایز میکند؟
• چه ارزشي را ارائه میدهید و آن ارزش چقدر با آنچه توسط رقباي شما ارائه میشود، متفاوت است؟
• این مزایا چگونه بر احساسات مشتریان شما تأثیر میگذارد؟
• آیا نام تجاری من با نحوه بازاریابی من هماهنگ است؟
برندینگ را با تحقیق، همراه کنید
هرگز نباید دقیقاً از آنچه برندهای بزرگ در صنعت شما انجام میدهند تقلید کنید اما، باید از آنچه که آنها به خوبی انجام میدهند آگاه باشید. شروع به یادگیری از رقبایتان کنید. شما فقط با مطالعه و تحقیق درباره کسبوکارهای صنعت خود میتوانید بیاموزید. لوگوهای آنها چطور است؟ تفاوت آنها از یکدیگر چیست؟ چگونه با مشتری برخورد میکنند؟ مهم است که شما از ویژگیهای آنان کپی نکنید، بلکه به انگیزههای پشت این انتخابها نگاه کنید.
ویژگی منحصربهفرد خود را مشخص کنید
همیشه برندهایی با بودجههای بزرگتر و منابع بیشتری برای فرماندهی صنعت شما وجود دارند اما توجه داشته باشید که محصولات، خدمات و مزایای شما فقط متعلق به خودتان هستند. ویژگی خاص خود را که برند شما را متفاوت میکند، مشخص کنید. بهعنوانمثال، اگر قیمتهای پایینتری از رقبای خود ارائه میدهید، میتوانید این نکته را بر روی نام برند خود تأکید کنید. در غیر این صورت، راهی پیدا کنید که خودتان را خاص کنید.
برای مثال اپل فقط یک شرکت کامپیوتری نیست. یکی از خصوصیات اصلی آن، طراحی تمیز است و یک مزیت مهم سهولت استفاده از ابزارهای اپل است. از بستهبندیهای منحصربهفرد گرفته تا رویدادهای خبری آنها، اپل همیشه به مشتریان یادآوری میکند که میتوان محصولاتشان را در خارج از جعبه (قالب دستگاه) استفاده کرد.
صدای منحصربهفرد برند خود را تشکیل دهید
صدای (voice) شما در برندینگ به رسالت، مخاطبان و صنعت شرکت شما بستگی دارد. صدای برندتان همان نحوه ارتباط شما با مشتریان و نحوه پاسخ آنها به شما است. صدای برند میتواند:
• حرفهای
• دوستانه
• رسمی
• معتبر
• فنی
• تبلیغاتی
• محاورهای
• آموزنده (حاوی اطلاعات مفید)
در نهایت، شما میخواهید صدای برند خود را به گونهای انتخاب کنید که معقول باشد و با مشتریان هدفتان سازگار باشد. خواهید دید که اگر صدای برند صحیح را بیابید و استفاده کنید، قویترین شانس ارتباط با مصرفکنندگان را دارید. این امر به ویژه هنگام انتشار مقالات وبلاگ یا پستهای رسانههای اجتماعی بسیار مهم است. حفظ صدای سازگار به شما کمک میکند تا تصویر برند شما در کانالهای مختلف به همان روش شناخته شود.
موارد دیگر از مراحل برندسازی را در نوشته برندسازی مرحله به مرحله مطالعه نمایید.
پیام بگذارید